w Synthos S.A., Synthos
Dwory Sp. z o.o., Miejsko-Przemysłowej Oczyszczalni Ścieków Sp. z o.o.
zawarte w dniu 23.12.2011
pomiędzy:
Przedstawicielami
Pracodawców:
Tomasz Kalwat - Prezes Zarządu Synthos S.A.
Zbigniew Lange - Członek Zarządu Synthos S.A.
Zbigniew Warmuz - Prezes Zarządu Synthos Dwory 7 sp. z o.o. –
komplementariusza
Synthos Dwory 7 spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością S.K.A.
Antoni Majcherczyk - Prezes MPOŚ Sp. z o.o.
Przedstawicielami Związków
Zawodowych :
Bogdan Połącarz - MZZ Pracowników
Synthos S.A. Spółek
Marek Pikuła - MKZ NSZZ Solidarność Synthos S.A. i Spółek
Mirosława Pierko - MKZ NSZZ
Solidarność Synthos S.A. i Spółek
Grzegorz Jarzyna - MZZ Pracowników Zmianowych
Synthos S.A. i Spółek
Janusz Klimczak - MOZ ZZ
Inżynierów i Techników Synthos S.A. i Spółek
Strony niniejszego Porozumienia postanawiają, że:
I.Porozumienie w sprawie podwyżki wynagrodzeń
zasadniczych obejmuje wszystkich pracowników Spółek zatrudnionych na 01.01.2012
z wyłączeniem pracowników:
·wyższej kadry
kierowniczej tj. stanowiska Dyrektor, Z-ca Dyrektora, Główny Księgowy,
·Pionu Handlu (z
wyjątkiem pracowników Działu Obsługi Klienta),
·Pionu Badań i
Rozwoju (z wyjątkiem pracowników zatrudnionych na stanowisku technik),
·nowozatrudnionych
w IV kw. 2011r.
·pracowników
którzy otrzymali przeszeregowanie w IV kw. 2011 roku wyższe niż 5% płacy
zasadniczej,
·pracowników w
trakcie rozwiązania umowy o pracę tj. za wypowiedzeniem, porozumieniem stron, w
trybie art. 52, 53 KP. lub z którymi Pracodawca podpisał porozumienie o
rozwiązaniu umowy o pracę.
·pracowników na
przerwie tj. w trakcie urlopu wychowawczego, bezpłatnego, służby wojskowej czy
też przebywających na świadczeniach rehabilitacyjnych.
II.Zasady uruchomienia
podwyżek w Spółkach Grupy Kapitałowej SYNTHOS:
·Wzrost wynagrodzeń
zasadniczych pracowników Spółek nastąpi od 01.01.2012r.
·Kwota podwyżki
naliczona zostanie w wysokości 5% wynagrodzeń zasadniczych uprawnionych
pracowników.
·Kwota podwyżki
zostanie naliczona na Działy, Wydziały, Piony wg schematów organizacyjnychobowiązujących w Spółkach,
·Kwota podwyżki
naliczona od wynagrodzeń zasadniczych pracowników podległych bezpośrednio
Dyrektorowi Zakładu Produkcyjnego w Synthos Dwory Sp. z o.o. (np. Kierownicy
Wydziałów) pozostaje do jego dyspozycji.
·Nakwotę podwyżek w komórce organizacyjnej
składa się:
- 5% wynagrodzeń zasadniczych podwyżki
dla stanowisk liniowych, do których zaliczamy stanowiska aparatowy, operator,
starszy operator, technik, st. technik, maszynista, st. maszynista, magazynier,
ratownik, ratownik-kierowca, starszy-ratownik,
- 5%wynagrodzeń zasadniczych pozostałych pracowników,
·Kwoty podwyżek nie
mogą być przenoszone:
- pomiędzy powyższymi grupami
pracowników,
- pomiędzy Działami, Pionami w Synthos
S.A. podległymi bezpośrednio Prezesowi Zarządu,
- pomiędzy Wydziałami, Działami w Synthos
Dwory Sp. z o.o. oraz Miejsko-Przemysłowej Oczyszczalni Ścieków Spółka z o.o.
podległymi bezpośrednio Dyrektorowi Zakładu Produkcyjnego lub Prezesowi Spółki
MPOŚ Sp. z o.o.
Podział podwyżki w ramach komórki
organizacyjnej ma charakter uznaniowy.
III.Dodatkowo
Pracodawca zobowiązuje się do wypłacenia jednorazowej nagrody pieniężnej w
kwocie 630 000 zł. w miesiącu styczniu 2012r. adresowanej do pracowników
objętych podwyżką wynagrodzeń, zatrudnionych na 01.01.2012 z wyłączeniem
pracowników:
·wyższej kadry
kierowniczej tj. stanowiska Dyrektor, Z-ca Dyrektora, Główny Księgowy,
·Pionu Handlu (z
wyjątkiem pracowników Działu Obsługi Klienta),
·Pionu Badań i
Rozwoju (z wyjątkiem pracowników zatrudnionych na stanowisku technik),
·nowozatrudnionych
w IV kw. 2011r.
·pracowników w
trakcie rozwiązania umowy o pracę tj. za wypowiedzeniem, porozumieniem stron, w
trybie art. 52, 53 KP. lub z którymi Pracodawca podpisał porozumienie o
rozwiązaniu umowy o pracę.
·pracowników na
przerwie tj. w trakcie urlopu wychowawczego, bezpłatnego, służby wojskowej czy
też przebywających na świadczeniach rehabilitacyjnych.
IV.Zarządy Spółek
oświadczają, że w roku 2012 zostaje utrzymana dotychczasowa nagroda kwartalna w
wysokości 5% uzależniona od EBIT. Nagroda będzie funkcjonowała według dotychczasowych
zasad.
V.Strony
Porozumienia postanawiają, że w IV kw. 2012r. podejmą rozmowy w sprawie
możliwości wzrostu wynagrodzeń w roku 2013. Prowadzone rozmowy dotyczyć będą
również możliwości rewaloryzacji dodatków zmianowych.
Zarząd MZZPS
15.12.2011r.
KOMUNIKAT
Zarząd MZZPS
15.12.2011r.
KOMUNIKAT
Wolność
– Równość – Braterstwo
Wyzwania
współczesnej lewicy
Deklaracja
ideowo - programowa
Sojuszu
Lewicy Demokratycznej
zgłoszona
przez
Federację
Młodych Socjaldemokratów
Sojusz Lewicy Demokratycznej
jest partią nowoczesnej, demokratycznej, europejskiej lewicy. Naszą tożsamość
budujemy dzięki historii i ideowemu bogactwu polskich ruchów społecznych i
postępowych, na zasadach oświeceniowego racjonalizmu, docenieniu dorobku
wszystkich pokoleń polskiej lewicy i przynależności do rodziny partii socjaldemokratycznych
i socjalistycznych.
Nawiązujemy do dokonań
socjalistycznego nurtu w polskim i międzynarodowym ruchu robotniczym. Do myśli
takich Wielkich Polaków, jak Bolesław Limanowski, Stanisław Brzozowski, Ignacy
Daszyński i Adam Ciołkosz.
Współczesna lewica stoi dziś
przed koniecznością rozwiązania ogromnych, globalnych problemów wynikających z
nieodpowiedzialnych działań i nieograniczonej chciwości kapitalistów. Skutki
wywołanego przez nich kryzysu w coraz większym stopniu przekładają się na życie
Polaków. To efekt niesprawiedliwej, prowadzącej do pogłębiania rozwarstwienia
społecznego neoliberalnej polityki gospodarczej. Wyzwaniem
dla Europejskiej w tym Polskiej lewicy jest odwrócenie tych złych tendencji i
przywrócenie prymatu dobra człowieka nad dobrem kapitału.
Stoimy przed koniecznością
przywrócenia odpowiedniej roli państwa, które stanowić ma wsparcie dla swojego
obywatela. To Państwo powinno dbać by opieka zdrowotna była na najwyższym
poziomie dostępna dla wszystkich. Bo przecież zdrowie to nie towar!
To państwo odpowiada za stworzenie warunków dla młodych Polaków by mieli gdzie
mieszkać, mieli pracę na godnych warunkach. To państwo ma dbać o nich tak, by
odpowiedzialnie mogli zdecydować się na dzieci. By byli pewni, że będą mogli je
wychować w dobrych warunkach. By w końcu, po przepracowaniu dużej części życia,
mogli być spokojni, że czas na emeryturze będzie wypoczynkiem a nie walką o
przetrwanie. To Państwo powinno dbać by opieka zdrowotna była na najwyższym
poziomie dostępna dla wszystkich. Bo przecież zdrowie to nie towar!
Nasze wartości i pragnienia
ideowe przedstawiające wizję nowoczesnego państwa
i społeczeństwa zawarte zostały w Konstytucji Programowej SLD „Polska
Demokratyczna
i Socjalna”, uchwale IV Kongresu „Jakiej Polski chcemy” oraz w ostatnim
programie wyborczym „Jutro bez obaw”. O ich realizację będziemy walczyć beż
żadnych kompromisów, bo wiemy, że takie państwo służyć będzie wszystkim jego
obywatelom.
Polska potrzebuje siły
politycznej, która pogodzi Polaków! Dość podziałów! W tych trudnych czasach
potrzebna jest siła polityczna, która torując polską drogę do postępu postawi
na braterstwo i sprawiedliwość społeczną! Taką siłą jest Sojusz Lewicy
Demokratycznej, który pozostaje na straży trzech wielkich wartości, z których
zrodziła się koncepcja współczesnego państwa demokratycznego – Wolność,
Równość, Braterstwo.
Wolność
Sojusz Lewicy Demokratycznej
stoi na straży wolności jednostki i praw człowieka. Nie zgadzamy się na żaden
przejaw dyskryminacji, w szczególności ze względu
na narodowość, rasę, wyznanie, poglądy polityczne, zdrowie, wiek, pochodzenie
społeczne. Dla Sojuszu Lewicy Demokratycznej wolność oznacza możliwość
dokonywania wyborów, zwłaszcza w sposób wolny od ekonomicznego nacisku. Dlatego
za priorytetową uznajemy walkę o realizację następujących postulatów:
1. Bezzwłoczne przyjęcie w całości Karty
Praw Podstawowych,
2. Wypowiedzenie
konkordatu oraz usunięcie religii ze szkół,
3. Rozwiązanie
Instytutu Pamięci Narodowej,
4. Przywrócenie
świeckiego charakteru uroczystości państwowych,
5. Wprowadzenie
rozwiązań prawnych dla osób pozostających w związkach partnerskich,
6. Promowanie
świadomego rodzicielstwa poprzez efektywną edukację seksualną
w szkołach, budowę żłobków, refundowanie środków antykoncepcyjnych,
finansowanie z budżetu państwa leczenia bezpłodności metodą In vitro,
7. Likwidacja
funduszu kościelnego, opodatkowanie duchownych i związków wyznaniowych na
zasadach ogólnych.
8. Wprowadzenie
zakazu używania jakichkolwiek znaków religijnych w instytucjach publicznych
oraz zakazu łączenia uroczystości państwowych z rytuałami religijnymi,
Równość
Sojusz Lewicy Demokratycznej
rozumie równość, jako drogę do dobrostanu społeczeństwa. Mamy świadomość, że im
mniejsza rozpiętość dochodowa między najbogatszymi i najbiedniejszymi tym
mniejsza skala problemów społecznych. Uważamy,
że państwo powinno ingerować w gospodarkę w celu utrzymania wysokiego wzrostu
gospodarczego, niskiego poziomu bezrobocia przy jednoczesnym zapewnieniu
dobrych warunków pracy, systemu zabezpieczeń socjalnych i dostarczenia dóbr
publicznych
na wysoki poziomie. Wzrost gospodarczy powinien być narzędziem służącym poprawie,
jakości życia całego społeczeństwa. Dlatego za priorytetową uznajemy walkę o
realizację następujących postulatów:
1. Obniżenie
akcyzy od paliw płynnych do poziomu minimum dopuszczalnego w Unii Europejskiej,
2. Opodatkowanie
sektora finansowego poprzez wprowadzenie podatku od transakcji bankowych,
3. Wprowadzenie
odpisu 1% z podatku CIT na badania naukowe oraz doprowadzenie
do zwiększenia nakładów na B+R do poziomu 3% PKB,
4. Wprowadzenie
Narodowego Programu Budowy Mieszkań,
5. Nadanie Państwowej Inspekcji Pracy
dodatkowych uprawnień ułatwiających wykrywanie nieprawidłowości oraz
rozszerzenie możliwości występowania przez
ten organ w charakterze oskarżyciela publicznego w celu zapewnienia
przestrzegania praw pracowniczych,
6. Tworzenie nowych miejsc pracy przez
zwiększenie nakładów na inwestycje publiczne w tym zielone inwestycje,
7. Promowanie
czystych źródeł energii pozwalających wykorzystać potencjał surowcowy Polski,
8. Wzmacnianie
międzynarodowej współpracy gospodarczej,
9. Ulgi
dla przedsiębiorców małych i średnich ponoszących nakłady na rozwój,
10. Obniżenie
klina podatkowego dla młodych osób do 30 roku życia,
11. Budowa
nowego systemu utrzymania i rozwoju infrastruktury IT, dla systemów
administracji publicznej,
12. Zwiększenie środków na Fundusz Pracy i
przeznaczenie ich na aktywizację osób bezrobotnych.
Braterstwo
Sojusz Lewicy Demokratycznej
braterstwo rozumie, jako budowę społeczeństwa, które nie pozostawia nikogo
samemu sobie w potrzebie, w którym obywatele potrzebujący pomocy otrzymują ją w
wyniku systemowej działalności państwa, będącego umową społeczną. Uważamy, że
dostęp do edukacji, opieki medycznej, kultury, sportu powinien mieć każdy
obywatel.Dlatego
za priorytetową uznajemy walkę o realizację następujących postulatów:
1. Wprowadzenie, jako zasady, że każda
finansowa pomoc państwa odbywa
się w oparciu o kryterium dochodowe,
2. Wzrost poziomu płacy minimalnej i
powiązanie jej ze średnią krajową,
3. Wprowadzenie
rocznego limitu wydatków na leki, po przekroczeniu, którego pacjent na
podstawie przedłożonych rachunków będzie miał prawo ubiegania się o zwrot
pieniędzy wydanych na zakup lekarstw,
4. Urealnienie
nakładów na oświatę w budżecie państwa poprzez uwzględnienie rzeczywistych
kosztów ponoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
5. Zapewnienie
powszechnego dostępu do opieki żłobkowej i przedszkolnej,
6. Zwiększenie
minimum socjalnego w zamian za obowiązkowe prace społeczne,
7. Wprowadzenie
innowacyjnych programów do przedszkoli i szkół,
8. Bezpłatny
dostęp do zasobu materiałów edukacyjnych w internecie,
9. Umożliwienie przechodzenia na emeryturę
po 35 lub 40 latach pracy niezależnie
od wieku,
10. Przekazanie
części kompetencji państwa organizacjom pozarządowym w zakresie ochrony praw
zwierząt,
11. Reforma emerytalna – będąca efektem
porozumienia społecznego, czyli okrągłego stołu związków zawodowych,
pracodawców i rządzących,
12. Reforma
szkolnictwa – w tym poprawa funkcjonowania Gimnazjów, dostosowania oferty
nauczania do rynku pracy, darmowy drugi kierunek studiów, odbudowa szkolnictwa
zawodowego,
13. Wprowadzenie
Krajowego programu dożywiania dzieci z ubogich rodzin,
14. Wprowadzenie
systemu stypendialnego wyrównującego szanse edukacyjne młodych ludzi,
15. Zwiększenie
nakładów na służbę zdrowia do minimum 6 % PKB.
Dalszy rozwój integr4acji
europejskiej nie jest możliwy bez stworzenia skutecznego
i przejrzystego systemu zarządzania strukturalnymi Unii Europejskiej. Wymaga to
odrzucenia narodowych egoizmów i konserwatywnego XIXw myślenia idei
suwerenności narodów.
Tylko Europa Federalna zapewni
stabilny i zrównoważony wzrost gospodarczy
i rozwój społeczny, chroniąc przy tym toższamośc poszczególnych narodów i
różnorodośc kultur. Dla socjalistów ważne jest by ośrodkiem władzy stał się
Parlament Europejski – wybierana w powszechnych i bezpośrednich wyborach
demokratyczna reprezentacja obywateli Unii Europejskie. Parlamentowi
Europejskiemu należy w tym celu przyznac tradycyjne uprawnienia parlamentarne z
inicjatywą ustawodawczą na czele.
Odrzucamy technokratyczny model
integracji opartej na wzmacnianiu uprawnień wyłącznie instytucji międzyrządowych
i biurokratycznych.
Europa Federalna – to Europa
Wolności, Równości, Braterstwa.
W
ostatnich wyborach do parlamentu Sojusz Lewicy Demokratycznej odnotował
najgorszy wynik w swojej historii. Wyciągamy wnioski z popełnionych błędów z
przekonaniem, że taka refleksja odbuduje nas ideowo, intelektualnie i
organizacyjnie. Liczymy, że organizacje partyjne, nasi członkowie, działacze i
sympatycy wypowiedzą się w tej sprawie. I w sprawie przyszłości. Jeśli bowiem chcemy
w przyszłości wygrywać, to musimy wyjść wzmocnieni z tej klęski. Odzyskać
energię polityczną.
Obecna
sytuacja SLD, moment polityczny, w jakim się wszyscy znajdujemy, kryzys, który
obejmuje Europę i Polskę wymaga silnej i mądrej lewicy. Ten cel możemy osiągnąć.
JEDYNIE RAZEM!
Zadania
lewicowej partii, naszą wizję nowoczesnego państwa i społeczeństwa przedstawiliśmy
niedawno w programie „Jutro bez obaw”. To kolejny dokument programowy po
Konstytucji Programowej SLD „Polska Demokratyczna i Socjalna” oraz uchwale IV
Kongresu „Jakiej Polski chcemy?” Okazało się jednak, że dobry program nie był
wystarczającym środkiem do osiągnięcia dobrego wyniku wyborczego i że nie potrafiliśmy
sugestywnie go wykorzystać i zaprezentować opinii publicznej.
Żyjemy
przy tym w czasach zamieszania pojęciowego, chaosu wartości, licznych pytań o
przyszłość i o istotę różnic między poszczególnymi nurtami politycznymi, lewicą
a prawicą. Waga tych pytań wzrasta w sytuacji nowej fali kryzysu
finansowo-gospodarczego, który mnoży liczne problemy stojące przed
społeczeństwami nie tylko Unii Europejskiej, lecz całego świata i stawia pod
znakiem zapytania dotychczasowy model współczesnego kapitalizmu.
II
Zasadnicze
pytanie brzmi; co to znaczy dzisiaj być lewicą? Nie ma na to jednej ani tym
bardziej stałej odpowiedzi wobec szybkości i różnorodności zmian, jakie
zachodzą we współczesnym świecie. Są jednak wartości podstawowe, polityczne
azymuty, stałe filary programowe nowoczesnej socjaldemokracji. Uważamy, że są
nimi:
·Dobro człowieka i jakość jego życia jako
naczelne kryterium wszelkich działań politycznych;
·Obrona słabszych, biednych, pokrzywdzonych i
wykluczonych, w tym emerytów i rencistów;
·Zasada, iż to rynki mają służyć ludziom, a nie
ludzie rynkom;
·Przestrzeganie zasady sprawiedliwości
społecznej, sprawiedliwy podział dóbr i równocześnie sprawiedliwe rozkładanie
kosztów kryzysu;
·Dbałość o
właściwy kształt relacji między pracodawcami a pracownikami, przeciwdziałanie
ograniczaniu praw pracowniczych;
·Gwarancja praw i wolności obywatelskich; równość
wszystkich obywateli wobec prawa, w dostępie do edukacji, kultury i pracy.
Równość pojmowana także jako równość szans na starcie – tych urodzonych w
rodzinie polityka czy profesora uniwersytetu z jednej strony, a dziecka ze
środowiska robotniczego czy popegeerowskiego z drugiej;
·Równość kobiet i mężczyzn, m.in. w dostępie do
funkcji publicznych i do równej płacy za tę samą pracę;
·Demokracja rozumiana jako rządy większości przy
ochronie praw mniejszości – od narodowych i etnicznych przez religijne aż po
seksualne;
·Wolność, w tym wolność dokonywania życiowych
wyborów, swobodnego decydowania o sobie, wolność sumienia i wyznania, wymiany
słowa, myśli i informacji; tolerancja;
·Neutralność światopoglądowa państwa postulowana
w Konstytucji RP, równe traktowanie wszystkich kościołów i związków
wyznaniowych;
·Regulacyjna i interwencyjna rola państwa w
kluczowych procesach społeczno – gospodarczych, nieograniczona do funkcji
„nocnego stróża”, lecz dbającego o miejsca pracy, o zmniejszanie nierówności
społecznych, regionalnych itp., o budowę mieszkań dostępnych również dla
młodych ludzi;
·Utrzymanie społecznego, państwowego charakteru
służby zdrowia, edukacji, nauki, kultury, systemu ochrony środowiska;
·Rozwijanie różnych form spółdzielczości;
·Obrona europejskiego modelu socjalnego;
·Progresywny system podatkowy z dużą liczbą
progów. Z kryzysu nie można wychodzić kosztem najuboższych;
III
Nie
mamy wątpliwości, że lewica jest Polsce potrzebna. Musimy szybciej pozbywać się
myślenia, że jesteśmy partią dla partii na rzecz myślenia o partii dla
obywateli.
By
osiągać nasze cele musimy być na powrót razem. Apelujemy więc do wszystkich
Koleżanek i Kolegów, którzy z różnych powodów znaleźli się w ostatnich latach
poza Sojuszem:
WRACAJCIE!
PUŚĆMY W NIEPAMIĘĆ WSZYSTKIE SWARY I URAZY! POLSKA POTRZEBUJE LEWICY! LEWICA
POTRZEBUJE WAS!
Krajowa
Konwencja
Sojuszu
Lewicy Demokratycznej
Warszawa, 10 grudnia 2011 r.
Zarząd MZZPS
15.12.2011r.
KOMUNIKAT
UCHWAŁA
KRAJOWEJ KONWENCJI SLD
W
SPRAWIE SYTUACJI UNII EUROPEJSKIEJ
Unia
Europejska zmaga się dziś z kryzysem, którego przyczynami są nieefektywna
polityka finansowa, nadmierne wydatki, egoizmy narodowe prowadzące do swoistej
renacjonalizacji polityki oraz brak solidarności między państwami
członkowskimi. Kryzys dotyczy w największym stopniu strefy euro, paradoksalnie
w 10. rocznicę wprowadzenia w formie gotówkowej tej waluty, ale się do niej nie
ogranicza. W przypadku jego zaostrzenia może dojść do destabilizacji sytuacji
nie tylko w całości Europie, lecz w znaczenie szerszej skali.
Wspólnota europejska, pomyślana jakoprojekt gospodarczy i polityczny , musi dziś
znaleźć skuteczną odpowiedź na wyzwania globalna, rysujące się przed coraz
bardziej współzależnymi od siebie państwami. Potrzebne są konkretnedziałania zmierzające do stworzenia
konkurencyjnej w skali światowej gospodarki europejskiej dla zapewnienia
dobrobytu i pomyślnej przyszłości obywateli naszego kontynentu.
Sojusz Lewicy Demokratycznej, który odegrał zasadniczą
rolę we wprowadzaniu Polski do Unii Europejskiej, od początku konsekwentnie
opowiada się za silną Unią i za pogłębioną integracją. Oznacza to więcej
współpracy oraz więcej wspólnej odpowiedzialności, co leży również w polskim
interesie.
Obecny, rząd tworzony przez Platformę Obywatelską i
Polskie Stronnictwo Ludowe, winien aktywnie włączyć się w proces reform
unijnych. Stwierdzamy, że jego ostanie deklaracje i stanowisko zajęte na
dopiero co zakończonym szczycie UE 8-9 grudnia br.wychodzą naprzeciw postulatom
SLD. Wierzymy, że stworzenie sprawnego mechanizmy zarządzania finansowego i
gospodarczego może być skutecznym instrumentem stawienia przez UE czoła
kryzysowi politycznemu i gospodarczemu. Wzywamy rząd do podjęcia działań, także
na forum parlamentu – co stanowi wymóg konstytucyjny – na rzecz szybkich zmian
w sposobie określania wspólnej polityki gospodarczej o tworzenia w pełni
jednolitego rynku. Opowiadamy sięza
trwałym mechanizmem dyscypliny finansowej w państwach członkowskich, a jeśli do
tego celu będą koniecznie zmiany w prawie unijnym, zdecydujemy się je poprzeć.
Równocześnie,
rozumiejąc potrzebę zacieśniania dyscypliny finansowej – działając wspólnie z
Partią Europejskich Socjalistów – przestrzegamy rząd, aby koszty kryzysu nie
obciążyły najsłabszych i najuboższych, nie prowadziły do pogłębiania już i tak
nadmiernych dysproporcji społecznych oraz aby niezbędne kroki oszczędnościowe
nie ograniczyły się do nierozumnego obniżania płac i podważania zdobyczy
socjalnych, a szczególnie do ograniczania praw pracowniczych.
Kolejny raz zwracamy się ponadto do rządu polskiego o
wypowiedzenie tzw. Protokołu Brytyjskiego, będącego załącznikiem do Traktatu z
Lizbony, który poważnie ogranicza stosowanie w całości przez naszych obywateli
przepisów Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Utrzymywanie takiego
status quo jest kompletnie niezrozumiałe, a wręcz szkodliwe z punktu widzenia
interesów społecznych. Czynimy to symbolicznie w Międzynarodowym Dniu Praw
Człowieka.
Sojusz Lewicy Demokratycznej apeluje do władz RP o
stworzenie szerokiego frontu poparcia na rzecz niezbędnych zmian w Unii
Europejskiej. W tym trudnym czasie potrzebna jest nam regularna i rzetelna
debata parlamentarna oraz stworzenie koalicji wszystkich tych, którzy wierzą,
że przyszłość sprawnie zarządzanej Europy jest elementem polskiej racji stanu
oraz przyczyni się do zapewnienia poprawy jakości życia ni bezpieczeństwa
naszych obywateli.
Warszawa, 10 grudnia 2011r.
Zarząd MZZPS
15.12.2011r.
KOMUNIKAT
Zarząd MZZPS
14.12.2011r.
KOMUNIKAT
Zarząd MZZPS
08.12.2011r.
KOMUNIKAT
Zarząd MZZPS
08.12.2011r.
KOMUNIKAT
Informacja o działalności merytorycznej Prezydium i Rady Federacji, za okres od 01.01.2011r. do dnia 05.12.2011r.
Składka członkowska od 01.01.2012r. ulega zmianie i wynosić będzie 2,00 zł miesięcznie od członka pracującego ( w tym 0,33 zł na OPZZ i 0,23 zł na EMCEF przed waloryzacją) uchwała Rady Federacji z dnia 17-18.11.2011r.
SPORY ZBIOROWE I INTERWENCJE
Spory zbiorowe w zakładach pracy - 2 (dot. wynagrodzeń)
Interwencje zakładowe - 3 (dot. m.in. przestrzegania prawa pracy, przestrzegania przepisów SIP)
Interwencje branżowe - 1 (dot. m.in. procesów prywatyzacyjnych)
Interwencje ogólnokrajowe - 3 (apel o zwrócenie uwagi na problemy ludzi pracy oraz środowisk związkowych w Polsce ; zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i podatku VAT; kwestii dotyczących obowiązywania postanowień uzp wyłącznie w stosunku do członków organizacji związkowych )
Interwencje kierowane były do: . Premiera RP, . Ministerstw: Skarbu Państwa, Gospodarki, Finansów, . OPZZ, . Posłów na Sejm RP, . Pracodawców.
OPINIE
Wydano 20 opinii do aktów prawnych
Opracowano 4 stanowisko dotyczące - dyrektywy parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie efektywności energetycznej, likwidacji wydziałów pracy w Sądach Rejonowych ; niekorzystnych zmian w Krajowym Planie Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 ; akcji PGNiG „Promyk nadziei” – wydobycie w Polsce gazu łupkowego.
DIALOG SPOŁECZNY NA SZCZEBLU KRAJOWYM
W ramach podpisanych porozumień o współpracy i współdziałaniu, nadal prowadzimy dialog społeczny:
a/ z Związkiem Pracodawców branży chemicznej- dla przemysłu chemicznego
b/ z Związkiem Pracodawców „Polskie Szkło” - dla przemysłu szklarskiego
c/ z Polską Izbą Przemysłu Chemicznego - dla przemysłu chemicznego
W 2011r. odbyły się kolejne dwa spotkanie partnerów dialogu społecznego w przemyśle szklarskim oraz 1 spotkanie parterów dialogu społecznego w przemyśle chemicznym.
W okresie wrzesień 2010 – wrzesień 2011r. zrealizowaliśmy wspólnie z partnerem społecznym PIPC – Związkiem Pracodawców Przemysłu Chemicznego w przemyśle chemicznym realizację projektu „Centrum Dialogu Społecznego w przemyśle chemicznym”.
Realizacja projektu pozwoliła na przeszkolenie 80 działaczy związkowych z zakresu prowadzenia negocjacji i dialogu społecznego oraz pozwoliła wyposażyć Biuro Federacji, w nowe meble oraz sprzęt elektroniczny między innymi: komputery, urządzenie wielofunkcyjne, drukarka, telefony, monitory.
ZAGRANICA
Jako członek EMCEF:
1) uczestniczyliśmy w 4 konferencjach i spotkaniach na szczeblu europejskim.
2) nadal mamy przedstawicieli w 2 Komitetach EMCEF:
a/ Komitet Umów Zbiorowych – Kol. J.Żukrowski
b/ Komitet EWC – Europejskie Rady Zakładowe – Kol. A.Tarczewski
3) jesteśmy uczestnikiem dialogu społecznego na szczeblu europejskim dla przemysłu chemicznego i dla przemysłu papierniczego .
4) uczestniczyliśmy w projekcie QFC – Międzynarodowy Dialog w przemyśle petrochemicznym – zmiany demograficzne jako wyzwanie dla zarządzania pracownikami w przyszłości – Kol. Aleksandra Gac.
5) uczestniczymy w projekcie OPZZ i Hiszpańskich związków zawodowych dotyczącego rad pracowników – Kol. Jerzy Gośliński .
Współpracujemy z członkami EMCEF z Polski w ramach powołanej Rady Koordynacyjnej EMCEF Polska.
Współpracujemy z IG BCE z Niemiec – Federacją Chemików , Górników i Energetyków oraz kontynuujemy współpracę z centralami branży chemicznej , szklarskiej i ceramicznej z Francji i Czech .
Członkowie Rady Federacji i przedstawiciele Zakładowych Organizacji Związkowych uczestniczą w konferencjach i seminariach organizowanych przez instytucje rządowe, społeczne i gospodarcze.
W 2011r. takich konferencji, w których uczestniczyli nasi przedstawiciele było 9.
SZKOLENIA
Przeprowadzono 12 szkoleń.
Przeszkolono 114 : pracowników, działaczy związkowych i przedstawicieli pracodawców naszych zakładów pracy z zakresu kodeksu pracy, ustawy o związkach zawodowych, przepisów dotyczących społecznej inspekcji pracy, przepisów bhp i dialogu społecznego.
PORADY PRAWNE
Opinie i porady prawne - 60
KOMISJE PROBLEMOWE
Mamy przedstawiciela w Komisji Trójstronnej w osobie Przewodniczącego Federacji – Józefa Woźnego .
Kolega Jerzy Gośliński jest Wiceprzewodniczącym Zespołu ds. przemysłu chemicznego przy Komisji Trójstronnej.
W ramach Zespołu ds. ds. przemysłu chemicznego Komisji Trójstronnej działają : A. Podstoliki ds. przemysłu szklarskiego i przemysłu farmaceutycznego , B. Zespoły ds.:
1. Z.Ch. „Police” S.A.
2. Grupy Chemicznej Ciech S.A.
3. konsolidacji ZAK S.A. i Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A.
Przewodniczący Federacji jest członkiem Prezydium i Rady OPZZ oraz Przewodniczącym Branży I Przemysł Górniczy, Chemiczny i Energetyczny OPZZ.
Przy Federacji nadal działają Komisje: 1. Komisja Kobiet przy Federacji , która liczy obecnie 26 członkiń (w 2011r. przybyła 1 członkini ) 2. Komisja Społecznej Inspekcji Pracy, która liczy 12 członków .
POSIEDZENIA ORGANÓW STATUTOWYCH FEDERACJI
Prezydium Rady Federacji - 6 posiedzeń Rada Federacji - 4 posiedzenia Krajowe Sekcje Branżowe - 6 posiedzeń Okręgi Federacji - 1 posiedzenie Sprawozdawczo –Wyborcze zebrania ZOZ - 5 posiedzeń Sprawozdawcze zebrania ZOZ - 4 posiedzenia Posiedzenia Zarządów ZOZ - 3 posiedzeń
PRZEKRÓJ OSOBOWY RADY I PREZYDIUM – pozostaje bez zmian
Prezydium Rady Federacji - 10 mężczyzn i 4 kobiety Rada Federacji - 26 mężczyzn i 7 kobiet
ZAKŁADOWE ORGANIZACJE ZWIĄZKOWE
W 2011r. ubyły nam 3 zakładowe organizacje związkowe ( z Sekcji Szkła (2) oraz Sekcji Stomile(1) ) .
DZIAŁALNOŚĆ SOCJALNA
A. NZOZ Sanatorium „Chemik” Duszniki Zdrój - w 2011r. :
1. przyjęło 770 kuracjuszy w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia , 2. przyjęło 2354 wczasowiczów indywidualnych i w grupach zorganizowanych oraz na turnusy rehabilitacyjne .
W 2011r. w Sanatorium przeprowadzono kolejne inwestycje podnoszące standard obiektu.
W marcu 2011r. odbyła się uroczystość odsłonięcia tablicy upamiętniającej proces uwłaszczenia NZOZ Sanatorium Uzdrowiskowe CHEMIK na rzecz Federacji - 22.03.2011r. Duszniki Zdrój.
B. MOS Bochnia – z kolonii zdrowotnej skorzystało w 2011r. 110 dzieci w tym 5 z Kazachstanu.
C. Współorganizowaliśmy 4 ogólnopolskie imprezy sportowo-rekreacyjne chemików :
a/ Spływ Kajakowy Chemików „Kormoran” , b/ Rejs żeglarzy MORCH, c/ Zawody wędkarskie o puchar Przewodniczącego Federacji d/ Zawody wędkarskie Branży I OPZZ o puchar Przewodniczącego OPZZ .
Opracowano na podstawie dokumentacji znajdującej się w aktach Biura Federacji . Katowice, dnia 05.12.2011r.
Zarząd MZZPS
01.12.2011r.
KOMUNIKAT
UZASADNIENIE
1.Kontekst wniosku
Niniejszy wniosek dotyczący
zmiany dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw
jazdy („dyrektywa w sprawie praw jazdy”) powstał w następstwie wniosku
dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego
rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących
stosowanych w transporcie drogowym („rozporządzenie w sprawie tachografów”) oraz
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, przyjętego
przez Komisję w dniu 19 lipca 2011 r[1].
Oba wnioski stanowią pakiet legislacyjny, którego celem jest lepsze egzekwowanie
przepisów socjalnych w transporcie drogowym oraz ograniczenie oszustw i obciążeń
administracyjnych poprzez opracowanie aspektów technicznych i zwiększenie
skuteczności tachografów.
2.WYNIKI KONSULTACJI Z ZAINTERESOWANYMI STRONAMI ORAZ OCENY
SKUTKÓW
Podczas konsultacji z
zainteresowanymi stronami i oceny skutków przeprowadzonej w celu zmiany
rozporządzenia w sprawie tachografów uznano, że połączenie karty kierowcy z
prawem jazdy przyczyni się do ograniczenia potencjału występowania oszustw oraz
– w perspektywie długoterminowej – ograniczenia kosztów (wydanie i zakup jednego
dokumentu zamiast dwóch). Wyniki konsultacji z zainteresowanymi stronami i oceny
skutków zostały już opublikowane[2].
Prawa jazdy i karty kierowców
są wydawane w formacie karty kredytowej i zawierają bardzo podobne informacje
(szczegółowe dane dotyczące kierowcy, fotografia itp.) W dyrektywie w sprawie
praw jazdy przewidziano już możliwość dodania mikroczipa do znormalizowanego
formatu prawa jazdy. Ponadto oba dokumenty mają ograniczony okres ważności
wynoszący pięć lat, jako że w dyrektywie w sprawie praw jazdy przewidziano, że
od dnia 19 stycznia 2013 r. prawa jazdy kierowców samochodów ciężarowych i
autobusów będą ważne przez okres pięciu lat.
Połączenie dokumentów nie
wymagałoby zatem zmiany okresu ważności obecnych kart do tachografów, ani tym
samym ich trwałości (gdyż w przeciwieństwie do praw jazdy używa się ich na co
dzień). Połączenie karty kierowcy z prawem jazdy ułatwiłoby wykrycie podczas
kontroli drogowej kierowców używających kart, które nie należą do nich lub
używających dwóch kart. Ponadto kierowcy byliby mniej skłonni do pozwalania
innym kierowcom na używanie ich praw jazdy w celu oszukania systemu
tachografu.
Z oceny skutków wynika, że
połączenie karty kierowcy z prawem jazdy umożliwiłoby zmniejszenie obciążenia
administracyjnego o około 100 mln EUR rocznie.
3.Aspekty prawne wniosku
Art. 27 wniosku w sprawie
zmiany rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 przewiduje, że karty kierowców
wydaje się zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie tachografów do dnia 18
stycznia 2018 r. Przewiduje on również, iż ze skutkiem od dnia 19 stycznia 2018
r. karty kierowców zostaną połączone z prawami jazdy i będą wydawane, wznawiane,
wymieniane i zastępowane zgodnie z przepisami dyrektywy
2006/126/WE.
Stopniowy proces zastępowania
kart kierowców prawami jazdy wymaga zmiany dyrektywy w sprawie praw jazdy w celu
organizacji z prawnego punktu widzenia współistnienia obu funkcji w jednym
dokumencie, tj. prawie jazdy z funkcją karty kierowcy.
Karty kierowców podlegają
obecnie procedurom homologacji typu uzupełniającym procedury dotyczące praw
jazdy. Od dnia 19 stycznia 2018 r. homologacja typu praw jazdy wydawanych
kierowcom zawodowym obejmujących funkcje tachografu karty kierowcy będzie
musiała spełniać wymogi dotyczące mikroczipa określone zgodnie z niniejszą
dyrektywą oraz wszelkie dodatkowe wymogi, o których mowa w rozporządzeniu Rady
(EWG) nr 3821/85, takie jak badanie interoperacyjności lub badanie
funkcjonalności. Podczas realizacji środków związanych z homologacją typu należy
jednakże unikać powielania badań.
Wniosek nie będzie miał
wpływu na prawa jazdy kierowców niezawodowych; dotyczy wyłącznie kierowców
zawodowych podlegających przepisom dotyczącym czasu prowadzenia pojazdu i
okresów odpoczynku oraz stosowania tachografów. Od dnia 19 stycznia 2018 r.
wszystkie nowe prawa jazdy lub karty kierowców będą wydawane jako jeden
dokument.
4.WPŁYW NA BUDŻET
Wniosek nie wprowadza
dodatkowego obciążenia dla budżetu UE.
2011/0327
(COD)
Wniosek
DYREKTYWA PARLAMENTU
EUROPEJSKIEGO I RADY
zmieniająca dyrektywę
2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do praw jazdy z
funkcją karty kierowcy
(Tekst mający znaczenie dla
EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI
I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art.
91,
uwzględniając wniosek Komisji
Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu
ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego[3],
stanowiąc zgodnie ze zwykłą
procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co
następuje:
(1)Z doświadczeń
wynika, że oszustwa i nadużycia związane z prawami jazdy zdarzają się rzadziej
niż oszustwa i nadużycia związane ze stosowaniem kart kierowców w urządzeniach
rejestrujących zainstalowanych w pojazdach wykorzystywanych do drogowego
przewozu rzeczy lub osób zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia
20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie
drogowym[5].
Urządzenia rejestrujące byłyby zatem bardziej wiarygodne, gdyby połączono karty
kierowców z prawami jazdy. Połączenie dokumentów przyczyniłoby się również do
zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla kierowców, którzy nie musieliby już
składać wniosków o dwa różne dokumenty ani ich posiadać.
(2)Prawa jazdy i
karty kierowców mają prawie identyczny wzór i pola zawierające dane. Jedyną
zasadniczą różnicą jest obowiązek posiadania mikroczipa w kartach kierowców,
podczas gdy w przypadku praw jazdy mikroczip jest nieobowiązkowy. Dlatego
połączenie obu dokumentów jest łatwe pod względem technicznym.
(3)Połączenie obu
dokumentów nie powinno mieć wpływu na prawa i obowiązki wynikające z zezwoleń
administracyjnych na posiadanie prawa jazdy i karty kierowcy.
(4)Karty kierowców
podlegają obecnie procedurom homologacji typu uzupełniającym procedury dotyczące
praw jazdy. Od dnia 19 stycznia 2018 r. homologacja typu mikroczipa stosowanego
w prawach jazdy wydawanych kierowcom zawodowym obejmujących funkcje karty
kierowcy powinna nie tylko spełniać wymogi rozporządzenia Komisji XXXX/XXXX w
sprawie wdrożenia dyrektywy 2006/126/WE w odniesieniu do praw jazdy
wykorzystujących nośnik informacji, ale również wszelkie stosowne wymogi
określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85.
(5)Należy zatem
odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy[6],
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ
DYREKTYWĘ:
Artykuł
1
W dyrektywie 2006/126/WE
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 dodaje się
ust. 5 w brzmieniu:
„5. Od dnia 19 stycznia 2018
r. we wszystkich prawach jazdy wydanych zgodnie z art. 7a wprowadza się
mikroczip.
Mikroczip spełnia wymogi ust.
2 i 3 niniejszego artykułu, z uwzględnieniem w szczególności wszelkich środków
przyjętych na mocy ust. 2. Zawiera on również wszystkie dane identyfikujące
kartę zgodnie z przepisami pkt 5.2 sekcji IV załącznika IB do rozporządzenia
Rady (EWG) nr 3821/85.
W odniesieniu do homologacji
typu prawo jazdy wydane zgodnie z art. 7a spełnia wymogi [rozdziału III]
załącznika IB do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85. Informacje dotyczące
homologacji typu przechowywane są w mikroczipie w części przeznaczonej dla karty
kierowcy.”;
2) dodaje się art. 7a, 7b i
7c w brzmieniu:
„Artykuł 7a
Prawo jazdy
obejmujące kartę kierowcy
1.Od dnia 19 stycznia 2018 r. podczas wydawania, wydawania wtórnika,
przedłużania okresu ważności lub wymiany prawa jazdy kierowcy wykonującego
przewóz drogowy rzeczy i osób w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 561/2006
Parlamentu Europejskiego i Rady[7]
państwa członkowskie wydają prawo jazdy posiadające wszystkie niezbędne funkcje
umożliwiające jego stosowanie jako karty kierowcy w rozumieniu rozporządzenia
(EWG) nr 3821/85
2.Prawo jazdy z funkcją karty kierowcy wydaje się w ciągu jednego miesiąca
od otrzymania wniosku przez właściwy organ.
3.Podczas wydawania prawa jazdy z funkcją karty kierowcy państwa
członkowskie umieszczają na prawie jazdy zharmonizowany kod UE określony w
załączniku I.
4.Kierowca nie może równocześnie posiadać karty kierowcy wydanej zgodnie z
rozporządzeniem (EWG) nr 3821/85 i prawa jazdy z funkcją karty kierowcy. Jeżeli
kierowcy wydawane jest prawo jazdy z funkcją karty kierowcy, oddaje on organowi
wydającemu poprzednie prawo jazdy i poprzednią kartę
kierowcy.
5.Jeżeli państwo członkowskie inne niż wydające państwo członkowskie
wycofuje lub zawiesza ważne prawo jazdy z funkcją karty kierowcy, oddaje ono to
prawo jazdy organom wydającego państwa członkowskiego, podając powody
oddania.
Artykuł
7b
Przedłużanie
okresu ważności prawa jazdy obejmującego kartę
kierowcy
1.Jeżeli kierowca
pragnie przedłużyć okres ważności prawa jazdy z funkcją karty kierowcy, składa
on wniosek do właściwego organu państwa członkowskiego miejsca zamieszkania nie
później niż 15 dni roboczych przed upływem okresu
ważności.
2.W przypadku
otrzymania wniosku o przedłużenie okresu ważności prawa jazdy z funkcją karty
kierowcy, którego okres ważności zbliża się ku końcowi, właściwy organ dostarcza
nowe prawo jazdy przed końcem okresu ważności, pod warunkiem, że wniosek
przesłano w terminie określonym w ust. 1.
Artykuł
7c
Skradzione,
zagubione lub uszkodzone prawo jazdy z kartą kierowcy
3.Państwa
członkowskie prowadzą ewidencję wydanych, skradzionych, zagubionych lub
uszkodzonych praw jazdy z kartą kierowcy przez okres odpowiadający co najmniej
okresowi ich ważności administracyjnej.
4.Kradzież prawa
jazdy z funkcją karty kierowcy zgłasza się oficjalnie właściwym organom państwa
członkowskiego, w którym nastąpiła kradzież.
5.Zagubienie prawa
jazdy z funkcją karty kierowcy zgłasza się oficjalnie właściwym organom państwa
członkowskiego, w którym prawo jazdy zostało wydane oraz właściwym organom
państwa członkowskiego miejsca zamieszkania, jeżeli jest to inne państwo
członkowskie.
6.W przypadku
uszkodzenia, nieprawidłowego działania, zagubienia lub kradzieży prawa jazdy z
funkcją karty kierowcy, kierowca składa wniosek o wydanie wtórnika do właściwego
organu państwa członkowskiego miejsca zamieszkania w terminie siedmiu dni
kalendarzowych. Organ wydaje wtórnik w terminie pięciu dni roboczych po
otrzymaniu szczegółowego wniosku w tym zakresie.”
3) w pkt 3 załącznika I po
kodzie 96 dodaje się następujący kod UE:
„97. Prawo jazdy z funkcją karty kierowcy do dnia ...
[np. 97(01.01.18)]”.
Artykuł 2
1.Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia [2 lata po
wejściu w życie] r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne
do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą
dyrektywą.
Państwa członkowskie stosują te
przepisy od dnia 19 stycznia 2018 r.
Przepisy przyjęte przez państwa
członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia
określane są przez państwa członkowskie.
2.Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów
prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą
dyrektywą.
Artykuł
3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w
życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej.
Artykuł
4
Niniejsza dyrektywa skierowana
jest do państw członkowskich.
przygotowany w związku z art. 7 ustawy z dnia 8 października 2010 r.
o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach
związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz.
U. Nr 213, poz. 1395)
Dotyczy
Wniosek DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
zmieniająca dyrektywę 2006/126/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do praw jazdy z funkcją karty
kierowcy
Data przekazania Polsce dokumentu przez instytucje UE
14 listopada 2011 r.
Sygnatura dokumentu
Komisja Europejska
COM(2011) 710
Rada UE
Numer międzyinstytucjonalny
2011/0327 (COD)
Procedura decyzyjna
zwykła procedura ustawodawcza
Tryb głosowania
w Radzie UE
Instytucja wiodąca
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Instytucje współpracujące
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Data przyjęcia
przez KSE
29 listopada 2011 r.
I.Cel projektu aktu
prawnego
Projekt
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę
2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do praw jazdy z
funkcją karty kierowcy opracowano w związku z planowaną zmianą rozporządzenia
Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń
rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. W projekcie zmiany
rozporządzenia przewidziano połączenie karty kierowcy z prawem jazdy od 19
stycznia 2018 r. Tryb wydawania połączonego dokumentu, wznawiania, wymieniania
i zastępowania określa projekt dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2006/126/WE.
I.Stanowisko RP
Polska
popiera projekt przedstawiony we wniosku dotyczącym dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/126/WE parlamentu
Europejskiego i rady w odniesieniu do praw jazdy z funkcją karty kierowcy.
I.Uzasadnienie
stanowiska RP
W
projekcie rozporządzenia zaplanowano zmianę w systemie wydawania kart do
tachografów cyfrowych. Od stycznia 2018 r. planuje się połączenie karty
kierowcy z prawem jazdy. Zarówno prawo jazdy kierowcy wykonującego transport
drogowy jak i karta kierowcy podlegają wymianie co pięć lat. Połączenie tych
dwu dokumentów ograniczy biurokrację i koszty w odniesieniu do kierowców oraz
poprawi bezpieczeństwo systemu, przede wszystkim poprzez utrudnienie
fałszowania nowego dokumentu.
Należy
jednak zauważyć, że przyjęcie proponowanego w dyrektywie rozwiązania spowoduje,
że w Polsce wydawane będą dwa wzory prawa jazdy – wzór z mikroczipem i wzór bez
mikroczipa. Prawo jazdy połączone z kartą kierowcy zawierające mikroczip będzie
wydawane kierowcom podlegającym przepisom rozporządzenia WE nr 561/2006, a
prawo jazdy bez mikroczipa wszystkim pozostałym kierowcom. Obecnie w Polsce nie
ma obowiązku wydawania praw jazdy z mikroczipem.
1.Ocena skutków prawnych
Wprowadzenie
planowanych zmian będzie się wiązało z koniecznością nowelizacjiustawy
z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. nr 30, poz. 15, z
póżn. zm.) i aktu wykonawczego do tej ustawy określającego m. in. wzory
dokumentów, warunki wydawania i zatrzymywania tych dokumentów, czynności
organów i innych jednostek z tym związane. Ponadto konieczna będzie nowelizacja
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. nr 180,
poz. 1494, z późn. zm.) i aktu wykonawczego do tej ustawy określającego wzory
wniosków o wydanie kart do tachografów.
Zmiany
w ustawie o kierujących pojazdami będą dotyczyć przepisów określających
wydawanie prawa jazdy, natomiast w ustawie o systemie tachografów cyfrowych
przepisów dotyczących wydawania kart do tachografów cyfrowych i zadań podmiotu
wydającego karty.
Zgodnie
z art. 2 projektu dyrektywy państwa członkowskie przyjmują i publikują,
najpóźniej 2 lata po wejściu w życie dyrektywy, przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy. Dyrektywę stosuje się od 19
stycznia 2018 r.
1.Ocena
skutków społecznych
Połączenie
karty kierowcy z prawem jazdy powinno przynieść pozytywne skutki społeczne
związane ze zmniejszeniem liczby manipulacji przy karcie kierowcy i poprawą
przestrzegania przepisów socjalnych. Kierowcy posiadający prawo jazdy połączone
z kartą kierowcy mieliby mniejszą skłonność do udostępniania innym kierowcom
tego dokumentu w celu fałszowania danych o czasie prowadzenia pojazdu, okresach
przerw i odpoczynku.
1.Ocena skutków gospodarczych
Planowane
działania określone w projekcie dyrektywy powinny przynieść pozytywne
skutki gospodarcze. Połączenie prawa jazdy z kartą kierowcy skróci czas
oczekiwania na wydanie wspólnego dokumentu oraz powinno obniżyć jego koszty.
1.Ocena skutków finansowych
Połączenie
karty kierowcy z prawem jazdy spowoduje, że wnioski o wydanie połączonego
dokumentu będą składane w wydziałach komunikacji właściwych starostw. Obecnie
wnioski o wydanie prawa jazdy są składane w starostwach, a wnioski o wydanie
karty kierowcy są przesyłane pocztą lub drogą elektroniczną do Państwowej
Wytwórni Papierów Wartościowych. Przyjęcie planowanych przepisów i ich
wdrożenie do polskiego prawa wpłynie na wydatki starostw w związku z potrzebą
zmiany oprogramowania komputerowego do przyjmowania wniosków .
I.Informacja w
sprawie zgodności projektu aktu z zasadą pomocniczości
Projekt
dyrektywy jest zgodny z zasadą pomocniczości. Przepisy dotyczące
wydawania praw jazdy zostały uregulowane na poziomie UE w dyrektywie
2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie
praw jazdy (Dz. Urz. UE L 403 z 30.12.2006 r. s. 18 oraz Dz. Urz. L 223 z
26.8.2009 r., s. 31). Zasady wydawania praw jazdy stanowią element wspólnej
polityki transportowej umożliwiający swobodny przepływ osób. Ustalenie
jednolitego wzoru prawa jazdy wzajemnie uznawanego przez wszystkie państwa
członkowskie odgrywa w tej sprawie istotna rolę.
I.Przedstawiciel Rządu upoważniony
do prezentowania stanowiska
Tadeusz
Jarmuziewicz, Sekretarz Stanu
w
Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej