15.03.2013r.
KOMUNIKAT
Spółka
PL.2012 Sp. z o.o. została powołana w dniu 19 października 2007 r. przez
Ministra Sportu i Turystyki na mocy artykułu 7 ustawy z dnia 7 września 2007 r.
(Dz.U. z 2007r.,
Nr 173, poz. 1219)o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce
Nożnej UEFA EURO 2012. Do jej zadań należy prowadzenie, koordynowanie i
nadzorowanie przedsięwzięć EURO 2012 realizowanych przez stronę publiczną.
Spółka odpowiedzialna była również za kontakty z UEFA, stanowiąc kanał
informacyjny dla podmiotów zaangażowanych w proces przygotowań do EURO 2012.
Spółka
PL.2012 realizowała swoje działania w oparciu o tzw Mapę Drogową - „Długoterminowy harmonogram działań Spółki
PL.2012 na okres 2008 – 2012”.
Zgodnie z ustawą z dnia
7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w
Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2010 r. Nr 26, poz. 133, z późn. zm.)
spółka PL.2012 została utworzona w celu koordynacji i kontroli przygotowań do
Turnieju Finałowego UEFA Euro 2012. Jednakże:
1. Możliwości
ingerencji spółki w koordynowany i kontrolowany obszar są bardzo ograniczone z
uwagi na fakt, iż organizatorem Finałowego Turnieju UEFA Euro 2012 jest UEFA
(właściciel turnieju), dla której partnerem są miasta gospodarze przygotowujące
infrastrukturę niezbędną do organizacji mistrzostw.
2. Samorządy, miasta
gospodarze przygotowują niezbędną infrastrukturę samodzielnie, tj. na własną
odpowiedzialność i z zaangażowaniem środków pochodzących z budżetów tychże
samorządów; nie ma zatem możliwości, aby np. inwestycja stadionowa w mieście
gospodarzu była w jakikolwiek sposób prowadzona czy też nadzorowana centralnie
przez spółkę Skarbu Państwa - wynika to wprost z konstytucyjnej zasady
podmiotowości i samodzielności samorządu terytorialnego.
3. Współpraca pomiędzy
spółką PL.2012 a samorządami miast gospodarzy lub innymi podmiotami
realizującymi przedsięwzięcia Euro 2012 może oprzeć się jedynie na niewładczych
działaniach opartych o chęć współpracy i dobrą wolę stron.
4. Rola PL.2012 w
projekcie UEFA Euro 2012 może być jedynie doradczo-organizacyjna z
podkreśleniem faktu, iż PL.2012 nie ma żadnych narzędzi umożliwiających niejako
wymuszenie na miastach gospodarzach lub innych podmiotach realizujących
przedsięwzięcia Euro 2012 prowadzenia projektów związanych z organizacją
mistrzostw Europy w określony przez nią sposób.
5. Od momentu powstania
spółki PL.2012 jej rola ogranicza się do zbierania informacji z miast
gospodarzy lub od innych podmiotów realizujących przedsięwzięcia Euro 2012 i
przesyłania zbiorczego dokumentu do UEFA. Podkreślić przy tym należy, iż spółka
nie ma prawa ingerencji w treść przekazywanych przez podmioty raportów.
6. Spółka PL.2012
stworzyła pewnego rodzaju forum i warunki do wymiany doświadczeń pomiędzy
przedstawicielami miast gospodarzy a uznanymi ekspertami w danych obszarach
7. Z całą jednakże
pewnością PL.2012 nie prowadzi żadnych projektów inwestycyjnych niezbędnych z
punktu widzenia Euro 2012. Na podstawie informacji uzyskanych z miast
gospodarzy i od innych podmiotów realizujących przedsięwzięcia Euro 2012 tworzy
harmonogramy, ale nie swoich inwestycji, nie mając na nie żadnego wpływu i w
żaden sposób nie mogąc zapobiec jakimkolwiek opóźnieniom w zakresie ich
realizacji
8. A zatem rola spółki
w projektach inwestycyjnych nie wykracza poza charakter
informacyjno-organizacyjny i doradczy dla podmiotów realizujących
przedsięwzięcia Euro 2012.
9. Cała wiedza
merytoryczna dotycząca projektów budowlanych, a także cała odpowiedzialność za
przygotowanie wszelkich raportów dotyczących stadionów, transportu publicznego,
stworzenia warunków dla inwestorów hotelowych oraz za miejskie inwestycje
drogowe spoczywa na miastach gospodarzach i spółkach celowych powołanych przez prezydentów miast i to te jednostki przygotowują raporty oraz
wszelkie wymagane przez UEFA koncepcje obsługi mistrzostw.
W
realizację poszczególnych projektów i zadań zaangażowanych było 235 podmiotów w
całym kraju.
W
„Harmonogramie przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z organizacją UEFA
EURO 2012” (Masterplan PL.2012) ujęto inwestycje i przedsięwzięcia niezbędne
dla przeprowadzenia w Polsce Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
W
związku z organizacją w Polsce Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012
podjęto realizację 83 inwestycji kluczowych i ważnych dla sprawnej organizacji
turnieju. Do przedsięwzięć kluczowych zaliczają się inwestycje stadionowe i
lotniskowe, jak również działania związane z rozbudową wybranych elementów
lokalnych połączeń komunikacyjnych w miastach – gospodarzach UEFA EURO 2012
oraz połączeń krajowych między nimi. Przedsięwzięcia określone jako ważne to
te, które były istotne z punktu widzenia jakości organizacji turnieju.
Całkowicie
poza zakresem działań spółki pozostały kwestie dotyczące organizacji sportowej
turnieju w tym m.in. obsługa i zakwaterowanie reprezentacji narodowych,
organizacja meczów turniejowych.
Funkcję
prezesa spółki pełni Marcin Herra.
ZESPÓŁ SLD ds. EURO
ocenił bardzo negatywnie spółkę….
PL.2012
Zdecydowanie
negatywnie Zespół ds. monitorowania EURO 2012 ocenił pracę spółki PL.2012
odpowiedzialnej za koordynowanie i kontrolę przygotowań w Polsce Mistrzostw
Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
Zastrzeżenia
Zespołu SLD dotyczą m.in. nienależytego wywiązywania się przez spółkę
z powierzonych jej ustawowo zadań. Zdecydowane uwagi zgłaszamy co do
skuteczności przeprowadzanych przez PL.2012 kontroli przedsięwzięć
realizowanych w związku
z organizacją turnieju. Przykładem mogą być opóźnienia w inwestycjach
stadionowych oraz drogowych, o których spółka nie sygnalizowała w terminie.
Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w odpowiedzi z dnia 8 czerwca 2012 r. na
pismo posła na Sejm RP Tomasza Garbowskiego w sprawie działań kontrolnych spółki
poinformowała wprost, że żadne kontrole ze strony PL.2012 nie były
przeprowadzane. Niewłaściwą współpracę PL.2012 z Generalną Dyrekcją Dróg
Krajowych i Autostrad zauważyła już w 2010 r. Najwyższa Izba Kontroli, która
zamieściła taką uwagę w swoim raporcie z przygotowań do UEFA EURO 2012 z
czerwca 2010 r. NIK wskazała też wówczas na kuriozalny fakt rozbieżności między
katalogiem zadań ujętych w priorytetach inwestycyjnych do 2012 r. a Master
Planem Spółki PL.2012. Analogiczna sytuacja dotyczyła według raportu NIK także
współpracy ze spółkami Grupy PKP.
Zdumiewające
jest, że terminy kontroli inwestycji stadionowych przeprowadzanych przez
PL.2012, po których nie informowano o jakichkolwiek trudnościach czy
opóźnieniach, niemal pokrywały się w czasie z medialnymi doniesieniami o
problemach z realizacją inwestycji.
Pod koniec grudnia 2010 r. czyli miesiąc po kontroli budowy Stadionu Miejskiego
we Wrocławiu przeprowadzonej przez PL.2012 (29.11.2010), opinia publiczna
została zaskoczona informacją o znacznych opóźnianiach w realizacji inwestycji
i zerwaniu umowy
z wykonawcami stadionu. Podobnie, po przeprowadzonej 26 kwietnia 2011 r.
kontroli budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, pod koniec maja 2011 r.
ujawnił się problem
w postaci poważnej wady konstrukcyjnej schodów kaskadowych prowadzących na
trybuny stadionu i konieczności przesunięcia czerwcowego terminu oddania
stadionu.
Niewdrożenie
działań w zakresie minimalizacji ryzyk opóźnień inwestycyjnych i brak
koordynacji działań w krytycznych sytuacjach związanych z opóźnieniami
inwestycyjnymi dyskwalifikują spółkę w świetle powierzonych jej zadań
ustawowych.
Zespół
SLD nie jest w swoim stanowisku dotyczącym PL.2012 odosobniony, gdyż uwagi
i zastrzeżenia do przeprowadzanych przez spółkę kontroli formułowała też
Najwyższa Izba Kontroli, podkreślając w Informacji NIK o wynikach kontroli
przygotowania Polski do organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w
Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
z czerwca 2010 r. fakt niewykonania lub nierzetelnego wykonania przez spółkę
części powierzonych jej zadań, a w analogicznym raporcie z maja 2011 r.
zaniedbania w stosunku do częstotliwości kontroli przedsięwzięć kluczowych.
Zespół
SLD negatywnie ocenia również fakt zlecania przez PL.2012 prac podmiotom
zewnętrznym na zadania zbieżne z zakresem obowiązków etatowych pracowników
spółki bądź zadania, które nie zostały spółce powierzone. Przykładem niech
będzie fakt przygotowania przez PL.2012 listy centrów pobytowych i organizacja
warsztatów dla kadry menadżerskiej w hotelach, mimo że projektem centrów i baz
treningowych zajmowała się na zlecenie UEFA spółka EURO 2012 Polska. Razi więc
w tym przypadku niegospodarność spółki w wydawaniu publicznych pieniędzy.
Zespół
SLD negatywnie ocenia również nieefektywną strukturę zatrudnienia w spółce
PL.2012 i fakt, że mimo ograniczania w miarę upływu czasu do rozpoczęcia
turnieju obszaru zadań realizowanych przez spółkę, nie podjęto działań w
kierunku zmniejszenia liczby osób
w niej zatrudnionych.
Wyrażając
zastrzeżenia do działalności kontrolnej spółki i przyjmując tym samym, że jej
praca opierała się na głównie na sporządzaniu raportów dla UEFA (które i tak
bazowały na opracowaniach przygotowywanych przez miasta – gospodarzy turnieju i
podmioty zaangażowane w przygotowania EURO 2012) i realizacji tzw miękkich
programów, Zespół SLD podtrzymuje wielokrotnie zgłaszane na przestrzeni
ostatnich lat przez posłów Sojuszu stanowisko, że koszty działalności PL.2012
są zbyt wysokie w stosunku do zadań, które spółka realizuje.
Według
informacji przedstawionej przez Minister Sportu i Turystyki w odpowiedzi z dnia
20 sierpnia 2012 r. na interpelację poselską w sprawie działań Ministerstwa w
związku
z organizacją UEFA EURO 2012, na
działalność PL.2012 wydano z budżetu państwa kwotę ponad 84 mln zł, co w
rozbiciu na poszczególne lata przedstawiają się następująco:
2008
r. – 10 999 326 zł.
2009
r. – 23 859 794 zł.
2010
r. – 17 996 386 zł.
2011
r. – 15 680 308 zł.
2012
r. – 15 556 619 zł.
Należy
w tym miejscu przypomnieć również fakt, że to dzięki interwencjom posłów SLD
doszło do ujawnienia w lipcu 2009 r. bulwersujących informacji dotyczących
wysokości premii członków zarządu spółki PL.2012 za rok 2008 w kwocie
110 846,00 zł netto dla każdego z nich. Posłowie Klubu Lewicy złożyli
wówczas poprawkę do nowelizacji specustawy EURO 2012 zakładającą objęcie
członków zarządu spółki ustawą kominową ograniczająca zarobki w spółkach Skarbu
Państwa. Poprawkę poparło wówczas 203 posłów, przeciw zagłosowało 221, 1 poseł
wstrzymał się od głosu.
TAKA KWOTA BYŁA ZAPISANA
W BUDŻECIE PAŃSTWA NA 2013 rok w Ministerstwie Sportu więc wypłacili 100% (
czyli wszystko )
o
koszty dodatkowego wynagrodzenia
(premie) z kontraktów dla członków zarządu spółki PL.2012 sp. z o.o. – 2.750
tys. zł,
I
tak PAN Marcin HERRA
( prezes ) otrzymał za pracę w latach 2008-2012 ( netto ) 1 318 097
+ NAGRODA 1 330 436 .
I
tak PAN Andrzej BOGUCKI (
wiceprezes ) otrzymał za pracę w latach 2008-2012 ( netto ) 1 290 164 + NAGRODA 1 307 713
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
NIE TYLKO POLITYCZNA ALE I MERYTORYCZNA SPOCZYWA NA MINISTER SPORTU I TURSYTYKI
za te NAGRODY I ZA NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SPÓŁKI PL.2012 ( zgodnie z
delegacją art. 8 ustawy z dnia 7 września 2007 roku o przygotowaniu finałowego turnieju
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 )
Zarząd MZZPS
|